Tuesday, January 14, 2014

Handphone oh Handphone

Hallo silent reader.........and assalamualaikum..

Ada orang panggil ni handphone. Ada orang panggil handset. Tapi yang dok panggil handset tu ada la kawan aku sorang tu...kikikiki....
Entry hari ni, its about handphone. Dah kenapa plak cite handphone tetiba? Dari semalam duk teringat handphone yang pernah aku guna dari dulu sampai sekarang. Camne leh pakai handphone, handphone apa, berapa beli, berapa lama plak pakai..hehe macam-macam. 

Berapa banyak handphone korang guna sepanjang hidup korang? Aku biasa pakai sampai rosak terus, baru beli baru. Bajet la konon. Maklum orang tak berapa nak ada-ada, tapi mengada-ada je. hehehe


Sejarah handphone ni bermula masa aku Semester 2. Masa ni dah duduk rumah sewa. Gedik la konon senang nak calling boyfriend kekdahnya. Nah, bik kau! Besar gedabak handphone pertama aku. hahaha.. Ni kalau buat baling anjing pun boleh benjol. Tapi ketahanan handphone ni memang tahan lasak. Berapa banyak kali jatuh. Tapi tetap maintain. Motif aku tukar handphone masa tu sebab banyak sangat duit JPA bagi aku...hahahaha harus la aku pakai handphone yang comel cam aku kan..hahahhaa


Handphone ni di beli atas dua sebab je waktu ni. Sebab pertama, aku rasa handphone ni cute, comel dan kecil. Sebab kedua, kuning adalah favourite colour aku waktu tu. Ericson T10. Gempak masa pakai handphone ni. Hari-hari bergayut dengan BFF aku waktu tu. Maklum sorang kat selatan, sorang kat pantai timur. Tah apa dia merepek tiap-tiap malam. Tapi keburukan handphone ni yang aku rasakan waktu tu cepat panas. Handphone ni banyak moment yang kelakar zaman belajar dulu. Hihihi... Pakai handphone ni agak lama sampai akhirnya aku grad sudaaa... Pastu aku pakai handphone yang lagi best. Telepon rumah! haha


Handphone ni masa memula aku kerja. Aku beli sebab family susah nak contact. Tapi kejap jer sebab handphone ni jatuh, lalu tercicir dan hilang bersama mimpi. Uwaaaa~gile sedih. Aku sayang gile handphone ni. Walaupun tak begitu mahal, tapi waktu tu dah mahal la pada aku yang gaji kecik ni. Gigil nak bayar. Sekarang kalau ada lagi model ni, nak je aku beli wat standby handphone second.

Lepas handphone tu hilang, aku tak pakai mana-mana handphone. Tapi memandangkan handphone dah jadi keperluan waktu tu, aku beli handphone lain. Ni pertama kali aku beli handphone mahal. Waktu tu RM1,200. Sekarang handphone ni dah tak de value kot. Masa ni gile dengar lagu bila naik tren. Maklum la, beli kete tapi parking kat LRT Station. Datang kerja naik train. Boleh cegitu? hehehe...Dan dengan handphone ni jugak la aku baru terdedah kepada internet di handphone. Wahh, dah rasa class kau. hahaha
Lama gile aku pakai handphone ni. Reason aku tukar handphone sebab handphone ni rosak dan kembung. Ditambah lagi dah meroyan. Ada lagi handphone ni, aku simpan buat kenangan.


Tingggg! Ni handphone yang terkini. Sampai lah dua lepas aku masih menggunakannya. Sekrang tak pasti, ia masih berfungsi atau tidak. Al-kisahnya handphone ni jatuh dalam kolam dua hari lepas. Kolam ke kolah? Pape je la, tapi yang pasti dalam proses pengeringan. Mudah-mudahan masih boleh berfungsi. Pejam celik pejam celik dah masuk tahun ketiga aku pakai handphone ni. Lupa dulu beli berapa. Tapi handphone ni pakai setahun je dah weng. Kejap-kejap restart. Tah pape sakit meroyannya, kritikal betul.


Dan ini......................................adalah hadiah pertama yang termahal pernah diterima. Birthday Gift 2013. Thank ya. Until now, masih berkeadaan baik. 

Rindu kat semua handphone yang pernah berkhidmat. 

Camne dengan korang?? Apa handphone yang korang guna sepanjang hidup korang??


Note :
Aku tak benci Nokia, tapi baru kusedari aku tak pernah guna Nokia. :P





No comments: